SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 im. Okrętu Rzeczypospolitej Polskiej "Poznań" W POZNANIU

POPRZEDNIE LATA...

ROK SZKOLNY 2018/2019

"Fałszerze dzieł sztuki"

We wtorek klasa 7A udała się do Muzeum Narodowego na zajęcia pt. "Falszerze dzieł sztuki". Zajęcia odpowiadały o dziełach oryginalnych, kopii, replik oraz reprodukcji. Zostały wzbogacone o "historie z dreszczykiem" - opowieści o dwóch muzealnych kradzieżach. Zostały zakończone warsztatami w formie zadań aktywizujących w galerii.

LEKCJA W MUZEUM NARODOWYM
Klasa 6a uczestniczyła w lekcji pt:"Stroje i nastroje" w Muzeum Narodowym. Zajęcia miały na celu omówienie funkcji ubiorów oraz podstawowych zagadnień z historii mody na podstawie dzieł z różnych epok. Wizytę w muzeum zakończyły warsztaty podczas, których każdy miał zaprojektować własny strój.

WIZYTA W BANKU

Uczniowie klasy 0a i 0b udali się na wycieczkę do I Oddziału PKO BP w Poznaniu. Przewodnikiem była p. Ewa Zielińska, która w przystępny sposób przybliżyła dzieciom działalność Banku. Uczniowie poznali pracę bankowca. Największym zainteresowaniem cieszyło się zwiedzanie skarbca. Na zakończenie wizyty dzieci otrzymały drobne upominki. Dziękujemy!

SZKOLNA WYCIECZKA DO BERLINA

10 maja odbyła się szkolna wycieczka do Berlina. Na początku odbyliśmy spacer wzdłuż najdłuższego zachowanego fragmentu muru berlińskiego zwanego East Side Galery. Potem zobaczyliśmy wieżę telewizyjną oraz Ratusz Czerwony, Operę i Uniwersytet Humbolta. Przy Bramie Brandenburskiej robiliśmy grupowe zdjęcia. Odwiedziliśmy dzielnicę rządową. Staliśmy przy siedzibie niemieckiego Parlamentu. Duże wrażenie na nas zrobił Pomnik Pomordowanych Żydów Europy. Na Placu Poczdamskim mieliśmy czas wolny. Zakupy robiliśmy w Galerii „Arkaden”. Następnie udaliśmy się do Museum fur Naturkunde, w którym najsłynniejszym eksponatem jest szkielet Brachiozaura Brancai o wysokości ponad 13 m. Ostatnim punktem zwiedzania był Berlin Zachodni. Tu zobaczyliśmy Dworzec Zoo oraz Kościół Pamięci. Przez cały czas zwiedzania Berlina towarzyszyła nam piękna, słoneczna pogoda.

jeszcze więcej zdjęć....

PROJEKT EDUKACYJNY „RODZINA POLONIJNA” Z PAMIĘTNIKA PODRÓŻNIKA

W dniach 7.04 – 12.04.2019r. uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 45 im ORP „Poznań” w Poznaniu wzięli udział w wycieczce do Czech, podsumowującej projekt edukacyjny Wspólnoty Polskiej pt. „Rodzina Polonijna”.

Kontynuując wcześniejszą znajomość z Polską Szkołą Podstawową i Przedszkolem w Karwinie uczniowie z klasy 4a, wraz z reprezentantami z klas 4b i 4c w niedzielę, 7 kwietnia 2019r., wyruszyli pełni entuzjazmu do Karwiny, przepięknego czeskiego miasteczka położonego tuż przy polskiej granicy.

WIĘCEJ ....

Poniedziałek pełen wrażeń...

W poniedziałek, 8 kwietnia 2019r., z samego rana cała reprezentacja Szkoły Podstawowej nr 45 im. ORP „Poznań” udała się do Polskiej Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Karwinie. Zostaliśmy przywitani przez dobrze nam znanych uczniów i nauczycieli, którzy gościli w naszej szkole w listopadzie.

Zaintrygowani przepięknym budynkiem szkoły zostaliśmy po nim oprowadzeni. Dowiedzieliśmy się również jak funkcjonuje Polska Szkoła w Czechach.

Następnie wszystkie dzieci wzięły udział w zajęciach sportowych. W atmosferze przyjaznej rywalizacji uczniowie oddali się kilku sportowym zabawom m.in. w „złap ogonek”, „prowadź mnie mój przyjacielu”, „papier, kamień, nożyce”, czy „statki”. Podsumowaniem sportowych rozgrywek okazał się test, na to jak dobrze pamiętamy imiona naszych kolegów i koleżanek.

Po krótkiej przerwie udaliśmy się na zajęcia plastyczne, gdzie dzieci nauczyły się wykonywać ozdoby z masy porcelanowej.

Po obiedzie udaliśmy się do Cieszyna. Dzięki grze miejskiej przygotowanej przez nauczycieli ze Szkoły w Karwinie zwiedziliśmy zarówno Polską, jak i Czeską część Cieszyna. Na zakończenie tego pełnego wrażeń dnia wzięliśmy udział w zajęciach integracyjnych w cieszyńskiej kręgielni.

Wtorek w Ostrawie

We wtorek, 9 kwietnia 2019r., wyruszyliśmy w podróż do Ostrawy.

Na samym początku wycieczki zwiedziliśmy Krzywy Kościół w Karwinie, poznaliśmy również jego wyjątkową historię.

Następnie wyruszyliśmy do Ostrawy. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od odwiedzenia „Świata Techniki”, gdzie mogliśmy zobaczyć jak działają różnego rodzaju maszyny i sprzęty codziennego użytku.

Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie huty stali „The lower Vítkovice Area”, gdzie zobaczyliśmy jak właściwie wygląda huta od środka. Udało nam się również wejść na wieżę widokową, skąd podziwialiśmy panoramę Ostrawy. Żelazne wieże i labirynty rur zrobiły na nas ogromne wrażenie.

Po obiedzie na terenie „Świata Techniki”, udaliśmy się do Muzeum Górnictwa „Landek Park”. Na miejscu zwiedziliśmy kopalnię węgla oraz muzeum górnictwa. Uczniowie mieli szansę zobaczyć jak wygląda prawdziwa kopalnia oraz zjechać do niej zabytkową windą. Następnie poczuliśmy się jak prawdziwi górnicy oglądając eksponaty związane z górnikami oraz ratownikami i przechodząc przy okazji przez specjalny tor przeszkód. Dodatkowo sprawdziliśmy ilu uczniów zmieści się do karetki pogotowia (dokładnie dwudziestu).

Po pełnym wrażeń dniu wróciliśmy zmęczeni do hotelu.

Środa w górach

W środę, 10 kwietnia 2019r., mieliśmy okazję wybrać się w góry.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od podróży do Ustronia, skąd udaliśmy się do Górskiego Parku Równica. Niektórzy z nas zdobyli pierwszy w życiu szczyt górski o wysokości  884,6 m n.p.m..

Chwilę później, w pobliskim parku rozrywki, uczniowie mieli szansę zjechać torem saneczkowym oraz odpocząć.

Z Ustronia pojechaliśmy do Wisły, gdzie zjedliśmy przepyszny obiad w góralskiej chacie. Następnie wyruszyliśmy podziwiać skocznię Adama Małysza. Po sesji zdjęciowej pod skocznią czekał nas jeszcze kilkukilometrowy spacer szlakiem turystycznym po pobliskim lesie, gdzie odnaleźliśmy Czarną Wisełkę. Po udanej przechadzce wróciliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Karwiny.

WIĘCEJ...

Czwartek, czas zabawy i pożegnań

Czwartek, 11 kwietnia 2019r., rozpoczęliśmy od ponownej wizyty w Polskiej Szkole Podstawowej w Karwine, gdzie wzięliśmy udział w interaktywnych grach i zabawach, które sprawdziły naszą wiedzę nie tylko o kolegach i koleżankach, ale i o obu szkołach.

Po krótkiej przerwie udaliśmy się do centrum Karwiny. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w dzwonnicy Kościoła. Poznaliśmy tam historię miasta oraz budowy świątyni. Następnie przeszliśmy do znajdującego się nieopodal Pałacu rodziny Laryszów. Przepiękną rezydencję zwiedzaliśmy z zapartym tchem, poznając przy okazji historię tego miejsca, jego mieszkańców oraz miasta. Dowiedzieliśmy się również, że w tymże pałacu kręcono najnowszą bajkę pt.„Kiedy smoka boli głowa”. Pod koniec zwiedzania pozostawiliśmy po sobie ślad w księdze pamiątkowej.

Na zakończenie tego pełnego wrażeń tygodnia wróciliśmy do szkoły i wzięliśmy udział w dyskotece pożegnalnej. Bawiliśmy się świetnie, niestety nastał również czas na pożegnanie. Zaraz po dyskotece udaliśmy się jeszcze na plac zabaw, a następnie wróciliśmy do hotelu, aby odpocząć i przygotować się do podróży powrotnej do Poznania.

WIĘCEJ....

Piątek – wracamy do domu!

W piątek, 12 kwietnia 2019r., zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy w podróż powrotną do Poznania, gdzie czekali już na wszystkich stęsknieni rodzice.

WYCIECZKA DO WYDZIAŁU FIZYKI UAM NA MORASKU

26 marca odbyła się wycieczka do Wydziału Fizyki UAM na Morasku.

Spotkaliśmy się z legendą fizyki prof. Rufinem Makarewieczem z Zakładu fizyki akustyki. Profesor zagrał nam na muszli, objaśnił co się dźwiękiem dzieje, weszliśmy do wygłuszonej gigantycznej Sali.

Profesor Marcin Ziółek pokazał jak zbudować ogniwo fotowoltaiczne. W WF trwają badania nad tańszymi i wydajniejszymi takimi przetwornikami energii.

Po pracowni fizycznej i Zakładzie Wysokich Ciśnień oprowadziła nas dr Asja Kozak pokazując kilka spektakularnych eksperymentów.

Zobaczyliśmy dowód na to że ziemia się obraca.

Wycieczka była niezwykle inspirująca dla młodzieży.

Wycieczka klasy 5A do Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego

Uczniowie klasy 5a w ramach zajęć z doradztwa zawodowego uczestniczyli w zajęciach w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego. Mięli okazję własnoręcznie wykonać drożdżówki pod okiem mistrza cukiernictwa, ponadto zwiedzili pracownię kucharską, wędliniarską oraz obsługi restauracyjnej. Poznali również ofertę szkoły pod względem kierunków kształcenia, a na koniec skonsumowali swoje cukiernicze wypieki.

Na spektaklu "Sokoli z Possadowsky Strasse"

Dnia 26 lutego bieżącego roku uczniowie klas ósmych naszej szkoły gościli na Scenie Wspólnej Teatru Łejery i Centrum Sztuki Dziecka, gdzie obejrzeli spektakl pt. „Sokoli z Possadowsky Strasse”. To teatralna opowieść o Powstaniu Wielkopolskim widziana oczami niemieckiego dziecka. Inspiracją do napisania scenariusza stała się książka, niestety niewydana w Polsce, zatytułowana „Piroggen und Pistolen” Michaela Biebracha.

Niespełna godzinne przedstawienie minęło w mgnieniu oka. Świetna gra uczniów klasy 7 poznańskich Łejerów, scenografia oraz muzyka zachwyciła widownię, która nagrodziła aktorów i twórców przedstawienia gromkimi brawami.

więcej zdjęć...

Wyjście klasy 5A, w ramach doradztwa zawodowego, do "The Bro Barbershop"

Wycieczka klasy 2A do Rogalowego Muzeum

W miniony wtorek uczniowie klasy 2 a wybrali się do Rogalowego Muzeum Poznania. Wszyscy bawili się świetnie. Podczas wycieczki drugoklasiści mieli okazję poznać legendę o Świętym Marcinie oraz o powstaniu Poznania. Mele i szczuny, czyli dziewczynki i chłopcy, poznali wiele słów z gwary poznańskiej. Cukiernicy w interesujący i dowcipny sposób opowiedzieli o wypieku rogali świętomarcińskich. Dzieci aktywnie uczestniczyły w procesie przygotowywania rogali. Na koniec wszyscy skosztowali pysznych rogali oraz otrzymali pamiątkowe dyplomy.

ZOBACZ WIĘCEJ...

Wyjście na przedstawienie "Alchemia Filmu"

Przedstawienie zatytułowane Alchemia filmu, na które w miniony poniedziałek wybrały się  klasy siódma b i ósma b, było poświęcone sztuce powstawania filmu. Wraz z aktorami młodzież odbyła wędrówkę od początków powstawania „ruchomych obrazów”, aż po współczesność.

Może  właśnie profesje związane z kinematografią to właściwy wybór dla niektórych młodych ludzi. Zatem, uczestnicząc w przedstawieniu ,mogli w wyobraźni „rozwijać skrzydła” i planować swoją przyszłość.

Wycieczka klasy 5a i 5b do Osady Traperskiej

Uczniowie klas 5a i 5b wzięli udział w wycieczce do Osady Traperskiej przy Parku Krajobrazowym "Puszcza Zielonka", w gminie Czerwonak. Podczas zwiedzania uczniowie mieli okazję obejrzeć traperską osadę i okolice. Odwiedzili między innymi: konie, osiołki, strusie afrykańskie, owieczki kameruńskie oraz kózki miniaturowe i nawet mieli okazję je nakarmić. Pokonali trudny tor survivalowy i wojnę na śnieżki. Bawili się z wilczą rodziną psów północy - Husky Syberian. Robili ozdoby świąteczne z darów lasu. Śpiewali kolędy, a w nagrodę otrzymali słodki poczęstunek - placek drożdzowy oraz wiejską kiełbasę prosto z ogniska. Na koniec wycieczki zdali egzamin na "Młodych Traperów" i otrzymali pamiątkowe dyplomy. Zabawy i radości nie było końca... :-)

WYCIECZKA DO PALMIARNI KLASY III A

Nasza wycieczka do Palmiarni była bardzo udana. Podziwialiśmy różne niezwykłe rośliny ze wszystkich stref klimatycznych a przesympatyczna pani przewodnik opowiedziała nam mnóstwo ciekawych informacji o tych roślinach.

Wyjście do Multikina na przedstawienie „Różnorodność kultur” oddziału przedszkolnego "0 B"

WYCIECZKA DO COTTBUS

3 grudnia odbyła się szkolna wycieczka do Cottbus. Po 4 godzinnej podróży zwiedzaliśmy miasto. Zobaczyliśmy Wieżę Grodkowską – pozostałość umocnień miejskich z XV w., Kościół pofranciszkański św. Mikołaja, rynek ze starymi kamienicami i apteką Pod Lwem z 1568r. oraz Kościół Zamkowy. Potem spędzaliśmy czas na Jarmarku Bożonarodzeniowym oraz w Centrum Handlowym. Dodatkową atrakcją okazał się spacer po parku Branitz, gdzie podziwialiśmy dwie piramidy, jedną na wodzie, drugą na lądzie. Ostatnim punktem programu była wizyta w Manufakturze Czekolady „Felisitas” w miejscowości Hornow, w której wykonywane są ręcznie wyroby czekoladowe. Po przybyciu do Manufaktury zostaliśmy poczęstowani kubkiem gorącej czekolady. Obejrzeliśmy film opowiadający o historii tego miejsca. Wzięliśmy również udział w warsztatach . Każdy z uczestników przygotował swoją słodką tabliczkę czekolady. Na koniec pobytu w „Felisitas” wstąpiliśmy do „słodkiego” sklepu i na czekoladowe (pyszne) lody.

Radio Poznań - wyjście klasy 7 A

W czwartek 15 listopada w ramach doradztwa zawodowego uczniowie klasy VII A udali się na wizytę do Radia Poznań, dawniej Radia Merkury. Jest to pierwsza, poznańska stacja radiowa. Swoją siedzibę posiada w dzielnicy Łazarz.

więcej zdjęć...

Wyjście do Multikina 51 na przedstawienie teatralne pt.:"Zebranie"

WYCIECZKA KLASY 6A DO HOTELU NOVOTEL

Klasa 6a odwiedziła hotel Novotel Malta. Podczas wycieczki obejrzeli pokoje hotelowe, które zostały specjalnie przygotowane na pobyt rodzin z dziećmi. Ponadto zwiedzili sale konferencyjne oraz pokój fitness. Dowiedzieli się, jak wygląda praca pani pokojowej. Najważniejszym punktem zwiedzania była kuchnia hotelowa, gdzie spotkali się z samym szefem. Obejrzeli główne pomieszczenie, gdzie przyrządzane są posiłki dla gości. Bardzo miłym akcentem wycieczki było zjedzenie śniadania hotelowego w formie bufetu. Każdy przygotował pożywne i zdrowe kanapki, które osobiście ocenili szefowie kuchni. Po takiej wizycie zrozumieli jak ciężka, ale i przyjemna jest praca w hotelu.

SPOTKANIE Z PRZESZŁOŚCIĄ W BISKUPINIE

W sobotę 6 października dzięki współpracy z Towarzystwem Miłośników Miasta Poznania grupa uczniów naszej szkoły odwiedziła Biskupin – wieś leżącą w województwie kujawsko-pomorskim. Wizyta w Biskupinie to podróż w czasie do początków polskiego państwa, a nawet do początków osadnictwa na terenie naszego kraju. Znajduje się tam stanowisko archeologiczne odkryte w 1933 roku, zawierające pełnowymiarowe rekonstrukcje wału obronnego, falochronu, bramy, ulic i budynków mieszkalnych. Dowiedzieliśmy się, że gród powstał ok. 748 roku p.n.e., a na terenie osady znajdowało się ok. 106 domostw i 11 ulic. Ocenia się, że w osadzie mieszkać mogło od 800 do 1000 ludzi, którzy trudnili się głównie uprawą roli, hodowlą zwierząt i rzemiosłem - tkactwem, garncarstwem, odlewami z brązu i żelaza, ale również myślistwem, rybołówstwem czy zbieractwem. My mieliśmy okazję wziąć udział w warsztatach tkackich, a nasze utkane przez nas kolorowe paski mogliśmy zabrać ze sobą. Było to bardzo ciekawe spotkanie z historią i pełni wrażeń, zmęczeni późnym popołudniem wróciliśmy do domu.

Wycieczka do Akademii Muzycznej
 25 września uczniowie klasy 5b wybrali się na spektakl muzyczny pt. "Music FREEstyles" do Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Uczniowie z wielką ochotą i nadzieją przekroczyli mury uczelni, która już z zewnątrz zrobiła na nich wielkie wrażenie. Przedstawienie rozpoczęło wspólną aktywnością muzyczną, a następnie sceną zawładnęli studenci oraz uczniowie jednej z podpoznańskich szkół podstawowych. Spektakl dostarczył wielu wrażeń słuchowych i wizualnych, ale przede wszystkim był bardzo ciekawą i niekonwencjonalną lekcją muzyki.