SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 im. Okrętu Rzeczypospolitej Polskiej "Poznań" W POZNANIU

Klasa 4 A - wychowawca

Marta Matuszak

Rok szkolny 2018/19

Wybory samorządu klasowego w 4a:

Przewodniczący: Kacper G.
Zastępca przewodniczącego: Ryszard J.
Skarbnik: Nicole D.

4A SPRZĄTA ŚWIAT

WOJEWÓDZKA LIGA ORLICZEK

Dziewczęta z klas czwartych rozpoczęły zmagania w ramach Wojewódzkiej Ligi Orliczek. Zawody odbywają się  w formie turniejów.

W pierwszych rozgrywkach  udział wzięły  4 zespoły, a mecze zorganizowane zostały na obiektach POSIR przy ul. Warmińskiej w Poznaniu.  Drużyny grają systemem „każdy z każdym” oraz obowiązują uproszczone przepisy gry w piłkę nożną. Najważniejszą ideą podczas ligi jest nauka i doskonalenie elementów technicznych,  dobra zabawa oraz aktywnie spędzony czas  wśród rówieśniczek.

więcej zdjęć...

Klasowe obchody Dnia Chłopaka

zobacz zdjęcia....

Potwornie fajna klasa 4a,
czyli wesoła rewia mody z okazji Halloween
w naszej szkole (31.10.2018r.)

MIKOŁAJKI W 4A

WIGILIJKA KLASOWA

WIĘCEJ...

W KARNAWALE CZAS NA BALE...

Z życia młodego historyka - tworzymy własną grę planszową

ZOBACZ WIĘCEJ....

Dzień kobiet w 4a

WIĘCEJ...

Powtórki nie muszą być nudne!

Gra w TRIMINO z przypadkami na języku polskim.

ZOBACZ WIĘCEJ...

Kilka kadrów z rekolekcji wielkopostnych

(27.-29.03.2019r.)

zobacz zdjęcia...

Wiosenne Porządki.

"Tu nie być szuszwol ani tyż fleja, nie posprząta po sobie ino tuleja" - 5.04.2019r.

więcej zdjęć...

PROJEKT EDUKACYJNY „RODZINA POLONIJNA” Z PAMIĘTNIKA PODRÓŻNIKA

W dniach 7.04 – 12.04.2019r. uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 45 im ORP „Poznań” w Poznaniu wzięli udział w wycieczce do Czech, podsumowującej projekt edukacyjny Wspólnoty Polskiej pt. „Rodzina Polonijna”.

Kontynuując wcześniejszą znajomość z Polską Szkołą Podstawową i Przedszkolem w Karwinie uczniowie z klasy 4a, wraz z reprezentantami z klas 4b i 4c w niedzielę, 7 kwietnia 2019r., wyruszyli pełni entuzjazmu do Karwiny, przepięknego czeskiego miasteczka położonego tuż przy polskiej granicy.

WIĘCEJ ....

Poniedziałek pełen wrażeń...

W poniedziałek, 8 kwietnia 2019r., z samego rana cała reprezentacja Szkoły Podstawowej nr 45 im. ORP „Poznań” udała się do Polskiej Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Karwinie. Zostaliśmy przywitani przez dobrze nam znanych uczniów i nauczycieli, którzy gościli w naszej szkole w listopadzie.

Zaintrygowani przepięknym budynkiem szkoły zostaliśmy po nim oprowadzeni. Dowiedzieliśmy się również jak funkcjonuje Polska Szkoła w Czechach.

Następnie wszystkie dzieci wzięły udział w zajęciach sportowych. W atmosferze przyjaznej rywalizacji uczniowie oddali się kilku sportowym zabawom m.in. w „złap ogonek”, „prowadź mnie mój przyjacielu”, „papier, kamień, nożyce”, czy „statki”. Podsumowaniem sportowych rozgrywek okazał się test, na to jak dobrze pamiętamy imiona naszych kolegów i koleżanek.

Po krótkiej przerwie udaliśmy się na zajęcia plastyczne, gdzie dzieci nauczyły się wykonywać ozdoby z masy porcelanowej.

Po obiedzie udaliśmy się do Cieszyna. Dzięki grze miejskiej przygotowanej przez nauczycieli ze Szkoły w Karwinie zwiedziliśmy zarówno Polską, jak i Czeską część Cieszyna. Na zakończenie tego pełnego wrażeń dnia wzięliśmy udział w zajęciach integracyjnych w cieszyńskiej kręgielni.

Wtorek w Ostrawie

We wtorek, 9 kwietnia 2019r., wyruszyliśmy w podróż do Ostrawy.

Na samym początku wycieczki zwiedziliśmy Krzywy Kościół w Karwinie, poznaliśmy również jego wyjątkową historię.

Następnie wyruszyliśmy do Ostrawy. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od odwiedzenia „Świata Techniki”, gdzie mogliśmy zobaczyć jak działają różnego rodzaju maszyny i sprzęty codziennego użytku.

Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie huty stali „The lower Vítkovice Area”, gdzie zobaczyliśmy jak właściwie wygląda huta od środka. Udało nam się również wejść na wieżę widokową, skąd podziwialiśmy panoramę Ostrawy. Żelazne wieże i labirynty rur zrobiły na nas ogromne wrażenie.

Po obiedzie na terenie „Świata Techniki”, udaliśmy się do Muzeum Górnictwa „Landek Park”. Na miejscu zwiedziliśmy kopalnię węgla oraz muzeum górnictwa. Uczniowie mieli szansę zobaczyć jak wygląda prawdziwa kopalnia oraz zjechać do niej zabytkową windą. Następnie poczuliśmy się jak prawdziwi górnicy oglądając eksponaty związane z górnikami oraz ratownikami i przechodząc przy okazji przez specjalny tor przeszkód. Dodatkowo sprawdziliśmy ilu uczniów zmieści się do karetki pogotowia (dokładnie dwudziestu).

Po pełnym wrażeń dniu wróciliśmy zmęczeni do hotelu.

Środa w górach

W środę, 10 kwietnia 2019r., mieliśmy okazję wybrać się w góry.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od podróży do Ustronia, skąd udaliśmy się do Górskiego Parku Równica. Niektórzy z nas zdobyli pierwszy w życiu szczyt górski o wysokości  884,6 m n.p.m..

Chwilę później, w pobliskim parku rozrywki, uczniowie mieli szansę zjechać torem saneczkowym oraz odpocząć.

Z Ustronia pojechaliśmy do Wisły, gdzie zjedliśmy przepyszny obiad w góralskiej chacie. Następnie wyruszyliśmy podziwiać skocznię Adama Małysza. Po sesji zdjęciowej pod skocznią czekał nas jeszcze kilkukilometrowy spacer szlakiem turystycznym po pobliskim lesie, gdzie odnaleźliśmy Czarną Wisełkę. Po udanej przechadzce wróciliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Karwiny.

WIĘCEJ...

Czwartek, czas zabawy i pożegnań

Czwartek, 11 kwietnia 2019r., rozpoczęliśmy od ponownej wizyty w Polskiej Szkole Podstawowej w Karwine, gdzie wzięliśmy udział w interaktywnych grach i zabawach, które sprawdziły naszą wiedzę nie tylko o kolegach i koleżankach, ale i o obu szkołach.

Po krótkiej przerwie udaliśmy się do centrum Karwiny. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w dzwonnicy Kościoła. Poznaliśmy tam historię miasta oraz budowy świątyni. Następnie przeszliśmy do znajdującego się nieopodal Pałacu rodziny Laryszów. Przepiękną rezydencję zwiedzaliśmy z zapartym tchem, poznając przy okazji historię tego miejsca, jego mieszkańców oraz miasta. Dowiedzieliśmy się również, że w tymże pałacu kręcono najnowszą bajkę pt.„Kiedy smoka boli głowa”. Pod koniec zwiedzania pozostawiliśmy po sobie ślad w księdze pamiątkowej.

Na zakończenie tego pełnego wrażeń tygodnia wróciliśmy do szkoły i wzięliśmy udział w dyskotece pożegnalnej. Bawiliśmy się świetnie, niestety nastał również czas na pożegnanie. Zaraz po dyskotece udaliśmy się jeszcze na plac zabaw, a następnie wróciliśmy do hotelu, aby odpocząć i przygotować się do podróży powrotnej do Poznania.

WIĘCEJ....

Piątek – wracamy do domu!

W piątek, 12 kwietnia 2019r., zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy w podróż powrotną do Poznania, gdzie czekali już na wszystkich stęsknieni rodzice.

Udział w zajęciach w Mobilnym Planetarium ASTROLAB

zobacz więcej...

Akcja pt. "Jak nie czytam, jak czytam!"

Klasa 4a z chęcią wzięła udział w akcji pt. "Jak nie czytam, jak czytam". Na lekcji języka polskiego uczniowie wykonali plakaty promujące akcję. Następnie razem z całą szkołą czwartoklasiści przyłączyli się do bicia rekordu w jednoczesnym czytaniu książek.

Spotkanie z niejedną historią...

Dnia 4 czerwca 2019r. klasy czwarte wzięły udział w wycieczce po Poznaniu.

Na początku zwiedziliśmy Ostrów Tumski. Poznaliśmy historię mostu Jordana (a także kłódek, które się na nim znajdują), Katedry, Kościoła NMP oraz zapoznaliśmy się z kilkoma legendami, które niezwykle nas zaciekawiły. Podążając za starym przysłowiem, że w każdej legendzie jest ziarnko prawdy sprawdziliśmy zasadność poznańskich legend oglądając np. mury Katedry Poznańskiej.

Zwiedzanie tej części Poznania podsumował krótki konkurs -  krzyżówka pt. "Jak dobrze znasz historię Poznania".

Pierwsze miejsce zajęli: Jakub B., Daniel L., Kacper T., Maksymilian W. z kl. 4a, ex aequo z koleżankami z klasy 4c i 4a: Wiktorią A., Zuzanną B., Julią G. oraz Dominiką Ł.

Z kolei laureatami II miejsca zostali Aleksander O., Marcel K., Aleksander S. z kl. 4c,
a III miejsca Liliana G., Ewelina S., oraz Julia T. również z kl. 4c.

Po krótkiej przerwie cała grupa przeszła spacerem przez Chwaliszewo na Stary Rynek, gdzie pochyliliśmy się na chwilę nad historią poznańskiego pręgierza, domków budniczych czy Ratusza.

Następnie przeszliśmy na pl. Wolności, gdzie wzięliśmy udział w obchodach 30. rocznicy pierwszych częściowo wolnych wyborów w Polsce oraz wspólnie z resztą zebranych zaśpiewaliśmy „Mazurka Dąbrowskiego”.